Min far Hans Jørgensen Wegner blev født i 1914 i Tønder (dengang var der ca. 5000 indbyggere i Tønder), og det blev også her, han tilbragte de første 21 år af sit liv. Familien Wegner boede lige overfor Kristkirkens hovedindgang i Smedegade 12, hvor faderen Peter også havde sit skomagerværksted. Altså voksede min far op med håndværk tæt inde på livet. Han kunne selvfølgelig låne værktøj af sin far, men det var nu snarere snedkerens værksted og træet tre huse længere henne ad gaden, som tiltrak sig hans opmærksomhed. For her kunne han, fra han var helt lille, få de pinde og træstumper, han havde brug for til at lave sine projekter.
Skolearbejde interesserede ham ikke særligt. På den anden side havde han altid haft en forkærlighed for at tegne og male og fandt motiver til sine akvareller i byens omgivelser. Desuden var det det åbne land uden for byen, især området omkring Vidåen, der tiltrak ham. Her gav naturen ham mulighed for at fange sommerfugle og insekter samt studere planter, dyr og fugle. Og når en ung zaunkonge tidligt havde forladt reden i en af de høje bytræer, var det ikke usædvanligt, at han tog sig af det.
Også vandet i Vidåen spillede en vigtig rolle med mulighederne for at sejle, svømme og dykke. Min far fortalte, hvordan han og hans ældre bror Heini engang i november havde badet i det. De havde håbet, at deres mor Nicoline ikke ville opdage det, men min far – som dengang ikke var særlig gammel – var kommet til at lade blusen blive tilbage. Det kløede i den forbindelse, så det var næsten forudbestemt. Mange år senere var det dog fiskene, smådyr og planter fra bækken og de kommunale anlæg, han huskede, og som han gengav med fint udskårne intarsiamotiver på dør- og skuffefronter i sin såkaldte fiskeskab. For mig er dette skab det møbel, der tydeligst minder mig om min barndom i Tønder gennem sit særlige udvalg af motiver.
Som 14-årig deltager han i et snedkerkursus og lærer i de følgende fire år at fremstille møbler og andre ting, som kunder bestiller hos hans mester Stahlberg. Han elsker arbejdet med træ og får derfor en egen høvlebænk i kælderen under sin fars værksted. Her begynder han at udskære menneske- og fuglefigurer med et huljern. Træet til dette er store egestammer, som han finder under renoveringen af de gamle byhuse på gaden. Drømte han dengang om at blive billedhugger? Hans interesse for professionen må være opstået i byen, for træskæreren Michael Laursen fra Aarhus besøgte Wegner-familien i Tønder på opfordring fra familiemedlemmer for at se, hvad skomagerens søn kunne. Et par år senere mødes de igen, men nu i Aarhus. I mellemtiden har min far studeret møbeldesign i København og hjulpet mig med designet af møblerne til det nye rådhus i Aarhus. Laursen ønskede at producere en stol designet af min far og var den første til at fremstille en sådan stol i serie – nemlig ML-33 gyngestolen. Og ja, stellet er faktisk udsmykket med udskårne bladranker.
For øvrigt: Da Peter (Mathiesen) Wegner tog en uddannelse som skomager, var en af de kunder, for hvem skoene blev syet, greve Schack.
Schackenborg Slot. Maj 2021, Marianne Wegner